Geschiedenis

De aanleiding tot de oprichting van De FriescheLeeuw ligt op de Leeuwarder Wielerbaan. Op 29 september 1940 waren er baanwedstrijden georganiseerd. Als sluitstuk stond een koppelwedstrijd op het programma. Daaraan werd deelgenomen door renners uit Friesland, Groningen en Gelderland. De wedstrijd verliep niet geheel vlekkeloos.

Geschiedenis1De koppels Sjerp Riemersma/ Gabe Schoppen en Jan Zwerver/Alie Woldring speelden de hoofdrol.

De Leeuwarder Courant berichtte daarover als volgt:
Weer trok Schoppen het veld uit elkaar, bij welke jacht Zwerver viel. Het koppel Schoppen/Riemersma had inmiddels een halve baan voorsprong gekregen. De jury liet bekend maken dat het koppel Zwerver/Woldring bij Schoppen/Riemersma mocht aansluiten, hetgeen bij sommigen eenige ontstemming wekte. Gelukkig sloot het veld later weer aan, zodat deze kwestie geen invloed op de einduitslag kreeg.

Volgens velen was de ingreep van de jury niet reglementair. Toen het koppel Zwerver/Woldring nog won ook en door de jury als 1ste werd geklasseerd, waren de poppen aan het dansen. Temeer daar het koppel Schoppen/Riemersma 2e was geworden. Een conflict was geboren. Een paar dagen later liepen tijdens een clubtraining de gemoederen weer hoog op. Zeven leden besloten hun lidmaatschap van de Ren- en Toeristenvereniging Leeuwarden op te zeggen.

Op advies van Albertus (Bep) Andriessen jr., zelf lid van Alcmaria Victrix, werd een vergadering uitgeschreven om een nieuwe vereniging op te richten. Zo staken 28 vastberaden fietsmakkers op 10 november 1940 in de Groene Weide te Leeuwarden de koppen bij elkaar. Men had elkaar snel gevonden. De oprichting van de Rennersvereniging De Friesche Leeuw was een feit. Bij de nieuwe vereniging sloten zich direct 13 renners aan. Zwerver en Woldring bleven lid van de Ren- en Toeristenvereniging Leeuwarden. De Friesche Leeuw legde zich toe op het wegrennen.

In het begin beperkte men zich tot het organiseren van clubwedstrijden, maar op 28 mei 1947 werd het eerste criterium georganiseerd in de Leeuwarder wijk Cambuur. In de loop der tijd raakte de Friesche Leeuw steeds meer betrokken bij de organisatie van (grote) wegwedstrijden, o.a. de Profronde van Nederland, Ronde van Friesland en Ronde van Noordwest-Friesland voor Nieuwelingen.

De Ren- en Toeristenvereniging Leeuwarden en de sinds 30 december 1945 omgedoopte Leeuwarder Wielervereniging De Friesche Leeuw bestonden enige jaren naast elkaar. Na een korte begon een samenwerking tot stand te komen. Die leidde uiteindelijk in 1948 tot een fusie. Feitelijk werd de Ren- en Toeristenvereniging Leeuwarden opgeheven. De leden sloten zich aan bij LWV De Friesche Leeuw.

In de jaren 60 werden sportief goede prestatie neergezet, maar bestuurlijk moest de vereniging door een paar diepe dalen. Bij de twee landelijke toernooien van die tijd, de Nationale Clubkampioenschappen en het Zilveren Molentoernooi, haalden de renners van De Friesche Leeuw diverse malen het podium. Hoogtepunt was de 2e plaats in 1970 bij de A-klasse, Piet Hoekstra, Gerrit Hoekstra, Siebe Bijma en Dominicus Lolkema waren daar verantwoordelijk. In 1964 was de eerste bestuurlijk crisis. Tijdens een tumultueuze vergadering werd het bestuur naar huis gestuurd, vanwege een vertrouwenscrisis binnen het bestuur. Een nieuw lid vroeg zich vertwijfeld af: Waar ben ik in terecht gekomen, een gangstertroep?

De tweede bestuurlijke crisis was in 1968 toen 20 renners bedankten en lid werden van een nieuwe club, de naar consul Otto Ebbens genoemde vereniging te Zwaagwesteinde.

In de jaren 70 werd de jeugdafdeling van de Friesche Leeuw nieuw leven ingeblazen door o.a. Piet Visser en de latere voorzitter Harm van der Meer. Hoogtepunt van de Friesche Leeuw in de jaren 80 was de realisatie van een nieuwe wielerbaan ; een lang gekoesterde wens ging in vervulling. Halverwege de jaren 90 werd een nieuwe sterke sponsor gevonden die het de Friesche Leeuw mogelijk maakte om zich te manifesteren in de clubcompetitie.

(foto: Een nacht op stap voor het TAP project op 22 november 2000)

In de periode dat TAP de sponsoring van de LWV Friesche Leeuw op zich had genomen, bleef het onrustig in het bestuur van de club. Tijdens de najaarsvergadering van 1999 werd Floor Looy gekozen als voorzitter van de Friesche Leeuw, Looy had jarenlange ervaring opgedaan bij de Utrechtse wielervereniging De Volharding en was enthousiast om de vereniging te besturen. Echter tijdens de volgende voorjaarsvergadering maakte het bestuur bekend dat Floor Looy zijn werk voor de club zou voortzetten in de wedstrijdcommissie en niet meer als voorzitter, tevens werd duidelijk gemaakt dat Sjaak Eigenhuijzen als interim-voorzitter zou fungeren. In het najaar van 2000 deelde het bestuur mede dat per direct het complete bestuur aftrad en een volgende bestuurscrisis binnen de Friesche Leeuw was ontstaan.

Al tijdens deze najaarsvergadering staken een aantal mensen de koppen bij elkaar; het kon toch immers niet zo zijn dat de oudste wielervereniging van Friesland geen bestaansrecht meer zou hebben. In een speciale ledenvergadering werd het nieuwe bestuur voorgesteld: Nathan Lootsma – Voorzitter, Peter Boonstra – Secretaris, Peter Miedema – P.R. & Sponsoring, Jelte Hiemstra – Technische Zaken, Anne Jan Minkes- Algemene Zaken en later aangevuld met Arjan Lammertsen -Penningmeester. Dit bestuur stond voor de moeilijke taak om in ieder geval voor 2002 een nieuwe hoofdsponsor te vinden.

In het voor jaar van 2002 kon Joop Atsma, voorzitter van de KNWU, de nieuwe sponsoren van de club onthullen tijdens de sponsorpresentatie bij Tweewielerspecialist Terpstra in Leeuwarden. Naast Bouwbedrijf Boringa Jelsum (van oud-renner Rob Boringa) en Makelaardij Hoekstra als hoofdsponsoren waren ook Tweewielerspecialist Terpstra en horecagelegenheid Double Shuffle als co-sponsoren aangetrokken. Tevens werd Geert ten Cate bij de sponsorpresentatie voorgedragen als lid van verdienste van de Friesche Leeuw, ook kreeg hij door de bondsvoorzitter een zilveren speld uitgereikt voor 40 jaar met licentie rijden. Het bestuur had met het aantrekken van nieuwe sponsoren ook de oude clubkleuren, oranje/blauw, weer in ere hersteld.

Door de nieuwe sponsoren, de nieuwe kleding en het enthousiasme onder de leden groeide de vereniging flink, m.u.v. Elite en jeugd heeft de Friesche Leeuw winnaars in elke categorie. Dit kwam o.a. tot uiting op het Districtskampioenschap 2002; waar zowel bij de Sportklasse A als bij de Nieuwelingen de eerste plaats werd behaald. Respectievelijk door Nathan Lootsma en Jelle Kooistra. Ook bij het tijdrijden van het District Noord had de Friesche Leeuw succes in de persoon van Hindrik Kooistra die een eerste plaats behaalde bij de Veteranen.

Naast een flinke toename in renners groeide ook het aantal wedstrijden bij de Friesche Leeuw weer. Er werd een trainingsklassieker in het voorjaar georganiseerd op het tijdritparcours Oud-deel en voor het eerst sinds 1994 wordt er weer een criterium verreden in de binnenstad van Leeuwarden. Daarnaast wordt de voorjaarscompetitie en zomeravondcompetitie uitgebreid
met de najaarscompetitie.

Bron: “Wielrennen in Friesland door de eeuwen heen” (fan tsjiltsjeriden oant hurdfytsen) Martinus Jongsma & Bernard Pijper; september 1998 Surhuisterveen.